24. Holowanie
Kierujący może holować pojazd
silnikowy tylko pod warunkiem, że:
- prędkość
pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60
km/h poza tym obszarem;
- pojazd
holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej
widoczności;
- w
pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do
kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób
wykluczający potrzebę kierowania nim;
- pojazd
holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający
odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który
powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób
umożliwiający łatwe odczepienie;
- pojazd
holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie
ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej
widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia
trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe
w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
- w
pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden
układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa
układy;
- odległość
między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od
4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane
na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę
barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie
holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zabrania się holowania:
- pojazdu
o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że
sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
- pojazdu
za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu
hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest
unieruchomiony;
- więcej
niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
- pojazdem
z przyczepą (naczepą);
- na
autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do
holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. W razie holowania pojazdu w
sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista
masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy
całkowitej pojazdu holującego.